Czas
trwania zajęć: 45 minut
Rodzaj zajęć: Kółko matematyczne
Program nauczania: program własny
Rodzaj zajęć: Kółko matematyczne
Program nauczania: program własny
Temat:
Wzory skróconego mnożenia -kwadrat sumy
Integracja
międzyprzedmiotowa:
• Działania na wyrażeniach algebraicznych,
• Działania na potęgach,
• Wzory skróconego mnożenia.
Cele lekcji:
A:Wiadomości
: kategoria A ─zapamiętanie
Uczeń
zna pojęcie :
• pojęcie
wyrażeń podobnych A1
• kwadratu
sumy A2
B:
kategoria B ─zrozumienie
• definiuje zasady
wykorzystnia kwadratu sumy B1
• wyjaśnia zasadę
obliczania wartości liczbowej wyrażeń algebraicznych B2
• ilustruje kwadrat
sumy z wykorzystaniem pól figur (B3);
C:
Umiejętności: kategoria C ─stosowanie
wiadomości w sytuacjach typowych. Uczeń potrafi:
• potęgować
liczby i wyrażenia algebraiczne (C1),
•
mnożyć sumy
algebraiczne (C2),
•
stosować wzór na
kwadrat sumy dwóch wyrażeń (C3),
• obliczać
pola prostokątów (C4)
Postawy
i zainteresowania:
•
kształtowanie zainteresowań matematycznych,
•propagowanie
pozytywnego stosunku do przedmiotu,
• doskonalenie
umiejętności pracy online.
Strategie
nauczania : O-
operacyjna
Metody
nauczania:
•dyskusja
matematyczna (M1)
•ćwiczenia
przedmiotowe (M2)
•programowa
z użyciem strony internetowej i komputera oraz tablicy interaktywnej
(M3)
Zasady
dydaktyczne: Świadomego i aktywnego udziału uczniów
w procesie nauczania-uczenia się.
Formy
pracy:
-indywidualna
(F1);
-
praca z wykorzystaniem tablicy interaktywnej (F2).
Środki
dydaktyczne:
•Komputer
i Internet
•Kreda,
tablica.
Wykaz
piśmiennictwa:
- dla ucznia: Karty pracy
- dla nauczyciela: Karty pracy, zbiór zadań-Joanna Karłowska-Pik, Matematyczny kuferek- poradnik gimnazjalisty., Toruń 2000
- dla ucznia: Karty pracy
- dla nauczyciela: Karty pracy, zbiór zadań-Joanna Karłowska-Pik, Matematyczny kuferek- poradnik gimnazjalisty., Toruń 2000
Struktura
lekcji
Etapy
( fazy )
lekcji
|
Zagadnienia,
zadania, problemy lekcji
|
Sposoby
realizacji
zagadnień,
zadań, problemów lekcji
|
Spełnienia
założonych
celów
|
Uwagi
o
realizacji
|
Faza
wstępna Czynności organizacyjne
|
||||
Sprawdzenie
zadania domowego.
Sprawdzenie
obecności.
|
Podanie
tematu lekcji i wyświetlenie go na stronie internetowej.
|
A1,B2,C1,C2,F1
|
Uczniowie
przypominają, jak mnożymy sumy algebraiczne.
co
to są wyrazy podobne,
na
czym polega redukcja wyrazów podobnych.
|
|
Faza
realizacyjna
|
||||
Szukanie
podobieństw
|
Zapisanie
kolejnych przykładów i zadanie pytania czy uczniowie widzą
jakieś podobieństwa.
|
A1,B1,C1,C2,M1,F2
|
Uczniowie
zauważają, że jest to iloczyn tych samych czynników,
zatem można go zapisać:(
x + 3 )2
=
|
|
Wskazany
uczeń wykonuje mnożenie na tablicy.
Zatem
otrzymaliśmy równość:
(
x + 3 )2
=
x2
+ 6x + 9
|
B2,C1,C2,M2,F1
|
Uczniowie
zauważają prawidłowość, że potęgowanie sumy algebraicznej
można wykonać z pominięciem
mnożenia
i redukcji wyrazów
podobnych.
|
||
Zdefinjowanie
kwadratu sumy
|
Przykład
załącznik nr 1
|
A1,A2,B1,B2,B3,C2,C3,C4
|
Uczniowie
zapisują definicję w zeszytach.
|
|
Obliczmy
inaczej (a + b)2
(a
+ b)2
= (a + b)(a + b) = a2
+ ab + ba + b2
= a2
+ 2ab + b2
(a
+ b)2
= a2 + 2ab + b2
|
||||
Symboliczny
zapis wzoru na kwadrat sumy
(
+
)2 = 2 + 2
+ 2
|
||||
Podanie
porostych przykładów:
|
(x
+ 3)2 = x2 + 2·x·3 + 32 = x2 + 6x + 9
Załącznik nr 2
Więcej
na stronie:
http://dydaktykamatematykigimnazjum.blogspot.com/p/blog-page.html
|
A1,A2,B1,C2,C3,M1,M3,F2
|
Uczniowie
na prostych przykładach poznają strukturę kwadratu sumy.
|
|
Zadania do
samodzielnego wykonania
|
Wyświetlone
na stronie:
http://dydaktykamatematykigimnazjum.blogspot.com/p/zadania.html
|
A1,A2,B1,C1,C2,C3,M2,M3,F1,F2
|
Uczniowie
samodzielnie wykonują zadania, a następnie przedstawiają na
tablicy.
|
|
Faza
podsumowująca
|
||||
Poinformowanie
uczniów o pracy
domowej:
|
Pozostałe
przykłady z zadań
rozwiązywanych
na zajęciach znajdujące się na dostępnej stronie.
|
Załącznik 2